Мастер и Маргарита


Läser just nu en något märklig bok vid namn Mästaren och Margarita som jag fick i julklapp av min litteraturnördiga son. Har ännu inte bestämt mig vad jag tycker om den. Tror jag älskar den. Eller möjligtvis hatar jag den. Det återstår att se.




Stal en liten del av handlingen på Wikipedia.




Handlingen utspelar sig i det postrevolutionära Ryssland (Sovjetunionen), mer exakt i Moskva.


Romanen börjar med att två framstående medlemmar av stadens litterära samfund, ordförande och redaktör Michail Aleksandrovitj Berlioz och poeten Ivan Nikolajevitj Bezdomnyj, promenerar genom Moskvas alléer och gator. Diskussionen den kvällen handlar om Guds existens, Jesus och det mänskliga ödet. Både Berlioz och Bezdomnyj håller sig med den kommunistsovjetiska synen på allt som har att göra med onaturliga krafter, alltså allt övernaturligt är en myt uppfunnen för att trycka ned proletariatet.


Plötsligt blandar sig en tredje part in i diskussionen. Mannen i fråga är gammal och extremt älskvärd. Han introducerar sig själv som herr Woland, utländsk artist på turné i Moskva. Främlingen börjar argumentera livligt och bevisar på ett egenartat sätt för de båda ateisterna att Jesus verkligen har existerat och att han själv var närvarande då Pontius Pilatus dömde honom till döden genom korsfästning. Han ställer sig själv frågan hur människan kan styra över sitt eget öde om hon inte ens vet vad hon ska göra i eftermiddag.


Utöver det hävdar främlingen envist att en kvinna kommer att halshugga Berlioz. Samtalet blir allt underligare, och när främlingen börjar rabbla upp detaljer av de båda författarnas liv bestämmer herr Berlioz sig för att till slut gå och ringa ett samtal till psykiatriavdelningen och fråga om de inte saknar någon patient. Han halkar emellertid och faller på spårvagnsspåret, och spådomen går i uppfyllelse när den kvinnliga föraren inte hinner stoppa vagnen.


Så rullar den egenartade historien på. Den kan sägas vara en form av magisk realism långt innan begreppet var uppfunnet. Boken pendlar mellan slapstick och djupaste allvar, mellan teologiskt djupsinne och svidande kritik av de kappvändande ryska litteraturkritikerna.




Kommentarer
Postat av: Vivi

Men gud vad jag blir sugen att läsa den där "mystiska" boken. Måste bara få låna den när du har läst den klart :)

2010-02-12 @ 09:20:58

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din mail: (publiceras ej)


Blogg:


Vad har du på hjärtat?


Trackback