Dilemma

Jag är hemma i helgen och inte i stugan, beroende på att Alex skulle på fest och då vill jag kunna vara backup här hemma om det skulle hända något.
Ett dilemma som förälder är om man ska låta sina ungdomar dricka alkohol före de är 18. Egentligen önskar man att man aldrig ska behöva ta ställning, men sanningen är nog att de flesta börjar dricka före tillåten ålder. Jag har valt att tillåta mina barn att dricka under vissa förutsättningar. Jag ska ha vetat om det, kunnat få tag i dem på telefon och hämtat hem dem. Faktum är, att det fungerat bra för oss. De har alltid varit anträffbara och de har även ringt om de blivit för onyktra och velat bli hämtade. För mig känns det ändå skönt att det har varit så, även om jag inte tycker att det kanske är rätta vägen att välja. Samtidigt så tror jag att de skulle ha druckit fastän jag förbjudit det och då kanske de inte skulle vågat ringa hem om de blivit för fulla.
Svår fråga, men snart är alla 18 år och då får jag släppa det dåliga samvetet om jag gjort rätt eller fel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din mail: (publiceras ej)


Blogg:


Vad har du på hjärtat?


Trackback